استقرار و جهت گیری مناسب ساختمان در رابطه با اقليم

 

اقليم گرم و خشک : با توجه که به اينکه استقرار منطقه یک شهرداري تهران از نظر جغرافيايي در اقليم گرم و خشک مي باشد ، در مناطق گرم و خشک بايد ميزان تهويه طبيعي در روز رابه حداقل ممکن رساند چون در اثر ورود هواي گرم خارج به داخل ، دماي هوا و دماي سطوح داخلي نيز افزايش مي يابد ، به خصوص در طول روز که سرعت باد زياد و در نتيجه ميزان تهويه طبيعي نيز زيادتر و تغييرات دماي هواي داخلي در سطحي نزديک به دماي خارج تغيير مي نمايد ، ازطرف ديگر، چون رطوبت هواي اينگونه مناطق کم است ، حتي با جريان هوايي با سرعت کم امکان سرد شدن بدن از طريق تبخير عرق بدن وجود داشته و در نتيجه احتياج به سرعت زياد هوا براي خنک سازي از راه تبخير لازم نمي باشد . سرعت هوا براي ايجاد  چنين وضعيتي مي تواند 15 سانتيمتر در ثانيه باشد و اين سرعتي است که در نتيجه اختلاف دماي سطوح و همچنين درنتيجه نفوذ هواي خارج به داخل از طريق درز پنجره ها ، در هواي اتاق به وجود مي آيد و بدين ترتيب نيازي به باز بودن پنجره ها نخواهد بود . در عصر و شب به دليل پايين بودن دماي هواي خارج نسبت به دماي هوا و سطوح داخلي ، تهويه طبيعي امکان سريع خنک شدن هواي داخلي را به وجود مي آورد . نياز به کوران در عصرو شب ، وجود پنجره هاي بازشو را ضروري مي سازد .اما بايد به اين نکته توجه داشت که راندمان تهويه با اندازه پنجره ها متناسب نيست . با هماهنگ ساختن محل ، شکل و نحوه بازشدن پنجره ها ، اندازه آنها را مي توان به قدري کوچک انتخاب نمود که حرارت کسب شده از طريق آنها به حداقل رسانده و در عين حال امکان تهويه به طور مفيد را به وجود آورد البته بايد به مشکل ورود گردوغبار به داخل ساختمان توجه داشت .

 تعيين سطوح شيشه و تعيين سطوح نور گيري فضاهاي داخلي

نور طبيعي : نور آفتاب و روشنايي طبيعي در يک واحد مسکوني اثر مستقيم در سلامت و بهداشت ساکنان آن دارد . استفاده از نور طبيعي در مسکن بهداشتي از اهميت بسزايي برخوردار است چرا که ميکروب کشي ، تامين ويتامين D در بدن و مبارزه با برخي بيماري ها( نظير سل) از خواص مهم نور خورشيد محسوب مي شوند . بنابراين با توجه به اهميت نور خورشيد در سلامتي انسان بايد در تامين نور طبيعي کافي مسکن به خصوص اتاقها سعي گردد. جهت تامين نور طبيعي در منازل مسکوني منطقه بايد اندازه پنجره ها متناسب با سطح کف اتاق  باشد . به صورتي که سطح نوردهي پنجره بايستي حداقل 15 تا 20 درصد سطح کف اتاق باشد . لازم به يادآوري است که دريک مسکن با اينکه نصب پنجره کافي و تامين نور طبيعي تا حد مطلوب لازم و ضروري است ، سطح پنجره ها نبايد از حد معيني تجاوز کند زيرا در اينصورت مشکلات ديگري از نقطه نظر گرم کردن اتاق در زمستان و خنک نگهداشتن آن در تابستان را به وجود خواهد آورد .

مقدار نور ورودي به طور کلي به ابعاد پنجره يا پنجره ها در ارتباط با مساحت اتاق مورد نظر و عمق نفوذي نور درداخل به مساحت پنجره و ارتفاع بالا سر پنجره از سطح کف بستگي دارد . تجربه و مشاهده نشان مي دهد که مقدار نور اتاقها با مساحت شيشه ي پنجره ها در ارتباط با مساحت کف متناسب است و اين مسئله را محاسبات نيز تاييد مي کنند . ضريب متوسط نور طبيعي روز در اتاقها داراي روشنايي جانبي تقريباً معادل يک پنجم نسبت درصدي شيشه به مساحت کف اتاق است.

 پنجره هايي که در امتداد يک ضلع طولي اتاق بدون مانع قرار گرفته اند و انعکاس سطح اتاق 40٪ است چنانچه مساحت شيشه ها يک پنجم يا 20٪ مساحت کف مي باشد . ضريب متوسط نور طبيعي 4 و حداقل نصف اين مقدار خواهد بود . بر عکس براي دستيابي به ضريب نور طبيعي متوسط 6 ، در اتاقي به مساحت 12متر مربع مساحت شيشه کاري مورد نياز تقريباً برابر نصف  يا 1 1 مي باشد اين محاسبه متوسط  کل معمولاً براي  مکانهاي عمومي مانند اتاقهاي نشينمن کافي نيست و از آن مي توان به عنوان پايه اي جهت تعيين مساحت پنجره ها متناسب با مساحت کف اتاق استفاده کرد .

  • حداقل ضرايب نور طبيعي پيشنهادي براي اتاقهايي با روشنايي جانبي                                    

   2 1

پنجره ها : اندازه ها

اگر نور روز به عنوان عامل بسيارمهمي به شمار آيد که بايد به داخل اتاق اضافه شود ، پنجره ها نيز به عنوان وسايل ضروري درنظر گرفته خواهند شد. پنجره ها از دريچه هاي آسان و ساده براي نور روز ، به يک شکل و سبک خاص و نيم دايره هاي قوسي رومانسک تا پنجره هاي باروک که به وسيله تزينات بسياري پوشيده شده توسعه يافته اند. در کشورهاي اروپائي که در شمال آلپ قرار گرفته اند ، پنجره ها به فرمهايي با شکل و شمايل قدرتمندي طراحي و ساخته مي شوند بر خلاف آن ، در مناطقي که در نواحي مديترانه اي هستند زندگي روزمره به معني گذراندن روز در فضاي داخلي مي باشد بنابراين مردم به نور روز وابسطه هستند زيرا نور مصنوعي گران بوده و نورپردازي خوب يک اطاق در مدت ساعات تاريکي دور از دسترس جمعيت محلي مي باشد. هر فضاي کار نيازمند پنجره اي است که به محيط بيرون مشرف باشد فضاي پنجره که نور را عبور مي دهد بايد حداقل3 1  از مساحت کف را در فضاي کار داشته باشد پهناي کلي تمام پنجره ها بايد حداقل 4 1 از پهناي تمام ديوارها برسد به عنوان مثال:5 1

6 19

براي اتاقهاي کاري که 3.5 متريا بيشتر ارتفاع دارند ، نور انتقالي از سطح پنجره ها بايد حداقل 30% از سطح ديوارهاي بيروني باشد ، به عنوان مثال 7

براي اتاق هاي کار با ابعاد مشابه اتاق نشيمن ، قوانين زير بايد 1.3m باشد–> (3) . ارتفاع پنجره هايي که از سطح زمين شروع مي شوند > 0.9 متر ارتفاع کلي پنجره ها بايد 50% پهناي  اتاق کار باشد. به عنوان مثال 0.5R=Q هنگامي که براي اتاق هاي نشيمن به محاسبه ابعاد پنجره ها مي پردازيم ، هم مساحت کف اتاق و هم زاويه نور ضمني در داخل اتاق ، بايد به حساب آورده شوند.

8 14

اندازه شيب پنجره و سقف مشخص است. يک نورگير سقفي با شيب ، فقط بايد 20 % از مساحت پنجره هاي عمودي را دارا باشد تا کيفيت روشني از نور را فراهم کند ، حتي اگر هيچ ديدي نداشته باشد. پنجره ها عموماً ضعيف ترين نقطه در عايق بندي حرارتي هستند. براي اين منظور بهتر است که اتاق ها را با پنجره هاي کوچک در نظر بگيريم تا انرژي خورشيدي به دست آورده شود و ناديده گرفته شود.

درست مانند ابعاد و سطح شيب پنجره ها  ، چگونگي  قرار گيري خانه نيز نقش مهمي دارد ساختماني که به تنهايي قرار گرفته ، نسبت به ساختماني که در مرکز شهر است نور بيشتري را از يک مساحت مشخصي از پنجره ها دريافت مي کند.

1- پنجره هاي بلند باعث نفوذ بهتر روشنائي روز به قسمت عقب اتاق مي گردد. 9 16
2-پنجره هاي افقي دراز موجب گسترش جانبي روشنايي روز در نزديکي پنجره ها مي شود. 10 13
3- در اين روش نيز همانند شکل (1) روشنايي روز به خوبي در عمق اتاق نفوذ مي کند اما اگر فاصله پنجره هاب جدا از هم بيشتر باشد اتاق بطور غير يکنواخت روشن خواهد شد. 11 13
4- در اين حالت گسترده خوبي از نور ايجاد شده و در روي ديوار محيطي پنجره روبه رو نور مفيدي حاصل مي گردد. 12 12
5- هرجا که نياز به ديد گسترده بوده و بالکن موجود باشد بهتر است پنجره ها تاکف اتاق ادامه داشته باشد. 13 11
6- در اتاق نشيمن براي ايجاد ديد گسترده به شهر مي توان از ديواره کوتاه در زير پنجره استفاده کرد ، به شرطي که اين کار با نکات ايمني سازگار باشد. 14 12
7- در اتاقهاي نشيمن طبقات فوقاني به منظور ايمني ارتفاع ديوار زير پنجره نبايد کمتر از 1020 ميليمتر باشد و يا بايد از ميله هاي محافظ استفاده شود 15 12
8- در دفترهاي کار ، نصب پنجره غالباً ترجيح داده مي شوند ، اما در اتاق هاي عميق تر طبقات فوقاني ، بخش پائيني ديد نسبت به مردم واقع در پشت اتاق سد مي شود. 16 13
9-  در آشپزخانه ، ممکن است ارتفاع ديوار زير پنجره براي برگرداندن آبي که به روي پنجره مي جهد خوب باشد اما اين حالت در آشپزخانه هاي خانگي ديد انسان را به بيرون محدود ساخته و موجب سايه نامطلوب مي گردد. 17 12
10- در اتاق بايگاني ارتفاع زير پنجره معمولاً به واسطه ابعاد کمدهاي بايگاني تعيين مي شوند. 18 9
11- نکته اي که در شکل(10) ذکر شد در مورد رختکن ها نيز صادق است در ساختمان يک طبقه روشنائي سقفي ممکن است بهترين راه حل باشد. 19 11

اطلاعات اوليه براي انتخاب آسانسور

طراح بايدتعدادظرفيت ونوع (مسافروباربرو…) آسانسورهاي ساختمان رادرمراحل اوليه طراحي تعيين نموده وبراساس اطلاعات حاصله ومقررات جانمايي ميکند .پيش بيني تمهيدات لازم متناسب باشرايط اقليمي به عهده طراح است.

1- ساختمانهاي بيش ازچهارطبقه باحداکثرطول مسيرحرکت بيش از10.5 متر(کف ورودي اصلي تا کف آخرين توقف) تعبيه آسانسورالزامي مي باشد.(معمولاً بيش از4 طبقه )

2- درساختنانهاي 8 طبقه يا با طول مسيرحرکت 28 متروبيشتربايدحداقل دودستگاه آسانسور پيش بيني شود .حتي اگرازنظرمحاسبات تعدادوظرفيت يک دستگاه آسانسورکفايت کند .

3- درکليه ساختمانهاي باطول مسيرحرکت بيش از28 مترحداقل يک دستگاه آسانسورمناسب حمل بيمار(برانکاردبر) نيزبايدپيش بيني شود. اين آسانسوربايدباعلامت مخصوص قابل رويتي مشخص شده و کليه طبقات راسرويس دهد.

4- درساختمانهايي که وجودآسانسوريا آسانسورها الزامي ميباشدبايدحداقل يکي از آسانسورها قابليت حمل صندلي چرخدار را دارا باشد.

جانمايي آسانسورها

طراح بايدمحل صحيح قرارگيري آسانسورهادريک ساختمان وسهولت دسترسي و رفت و آمد مسافرين و هدايت آنهابه سمت آسانسورها را تعيين کند. پس ازمشخص شدن تعدادوظرفيت آسانسورهاطراح بايدباتوجه به مواردزيرمکان صحيح قرارگيري آسانسورهاراتعيين نمايد.

1- آسانسورهابايددرمرکزيامراکزحرکتي وترافيکي ساختمان قرارگيرد به طوريکه باکمترين حرکت وجابجايي مسافرياباربتوان ازنقاط مختلف ساختمان به آنهادسترسي پيدانمود.

2- حداکثرفاصله پياده روي ازورودي ساختمان يادرآپارتمانها براي سوارشدن به آسانسورهادرهرطبقه 45متر مي باشد.

توصيه: درصورتيکه تعدادآسانسورهابيش ازيک دستگاه باشدمي توان آنهارادرکنارياروبروي هم جاي داد.

نحوه محاسبه تعداد و ظرفيت آسانسورها

انتخاب ظرفيت وتعدادآسانسوريک تصميم اساسي درطراحي ساختمان است وهرگونه اشتباهي ممکن است منجربه کاهش رضايت مسافرين به علت زمانهاي طولاني انتظارگرددويافضاي مفيدازساختمان رابه هدردهدکه نتيجه هردوضرراقتصادي است.

مسئوليت تعيين ظرفيت وتعداد آسانسوربامهندس طراح است و طراح شخصاوياتوسط مشاورين، آسانسورهاي مناسب رابايدپيش بيني نمايد.

باتوجه به پيشرفت سريع تکنولوژي مخصوصادرمبحث الکترونيک توصيه مي شودکه درمحاسبات ترافيک ازمشاورين متخصص دراين زمينه استفاده شود.

طبقه اصلي :

سطحي که معمولاپياده هاازسطح خيابان به آن دسترسي دارند.اگردسترسي به آسانسورازسطوح مختلف وجودداشته باشددراين صورت پايين ترين طبقه به عنوان طبقه اصلي محسوب مي شود.

– زمان انتظاردرطبقه اصلي

  بين دونوبت حرکت متوالي کابين آسانسوردرطبقه اصلي است.

– ظرفيت جابجايي(يک ياچندآسانسور)

  درصدي ازجمعيت ساختمان که آسانسورياآسانسورهاميتواننددرزمان معيني جابجا نمايد.

– زمان تئوري سفر

  زمان تئوري مدت زماني است که کابين آسانسوربين دورترين طبقات ازهم درحرکت است (زمان سفربخش برزمان سرعت)

عمق (عرض يا طول هم راستاي عمق کابين ) راهرو مقابل وروديهاي کابين

نوع ساختمان جايگذاري آسانسور عمق راهرو مقابل ورودي هاي کابين
مسکوني تکي برابريا بزرگتراز عمق کابين
گروهي درکنارهم برابريابزرگتراز 1.5 متريابزرگترين عمق کابين درگروه (هرکدام که بزرگترباشند)
گروهي روبروي هم برابريابزرگتراز 2.1 متريا مجموع بزرگترين عمق آسانسورهاي روبروي هم(هرکدام که بزرگترباشند)
غيرمسکوني به استثناي آسانسورتخت بر تکي برابريا بزرگتراز 1.5 برابرعمق کابين
گروهي درکنارهم برابريابزرگتراز 2.4 متريا1.5 برابربزرگترين عمق کابين درگروه (هرکدام که بزرگترباشند)
گروهي روبروي هم برابريابزرگترازمجموع بزرگترين عمق کابين هاي روبروي هم حداکثر 4.5 متر

جدول محاسبه تعداد و نوع و سرعت آسانسوردرمجتمع ها بادرنظرگرفتن طبقات

20

21

22

راه پله و پلکان

  1. تمام پلکان هايي که در راه خروج واقع شوند بايد داراي ساختاري پايدار و ثابت باشند.عرض راه پله ها و پاگردها نبايد در هيچ قسمت از طول مسير کاهش يابد .
  2. پاخور تمام پله ها بايد از يک جنس و با يک نوع پرداخت بوده و تمام تدابير لازم به منظور ممانعت از لغزندگي بر روي سطح آنها اتخاذ گردد .
  3. حداقل عرض راه پله مي بايست 110 سانتي متر عرض مفيد داشته باشد ، مگر آنکه مجموع تعداد متصرفان تمام طبقات استفاده کننده از راه پله کمتر از 50 باشد که در آن صورت عرض مفيد مي تواند به حداقل 90 سانتي متر کاهش داده شود . همچنين هر راه پله بايد دست کم 205سانتي متر تا سقف بالاي خود ارتفاع داشته و بين هر دو پاگرد متوالي آن ، حداکثر فاصله قائم 370 سانتي متر باشد.
  4. درصورت استفاده از پله هاي قوسي مي بايست حداقل اندازه پاخور هر پله درفاصله 30 سانتي متري از باريکترين قسمت ، 28 سانتيمتر بوده و اندازه شعاع قوس کوچکتر پله از دو برابر عرض آن کمتر نباشد .
  5. استفاده از پله هاي مارپيچ در راههاي خروج براي حداکثر 5 نفر مجاز است ، درضمن در صورت استفاده از اين پله ها، عرض مفيد پله نبايد از 65 سانتيمتر کمتر باشد و ارتفاع هر پله نبايد از 24 سانتيمتر بيشتر باشد . لازم به ذکر است که ارتفاع راه پله نيز از 200 سانتي متر کمتر نباشد و اندازه پاخور هر پله ، در فاصله 30 سانتيمتري از باريکترين قسمت پله حداقل 20 سانتيمتر باشد .
  6. پلکانهاي واقع در راه خروج با شيب بيش از 1 به 15 بايد در هر دو طرف داراي نرده دست انداز باشند . همچنين پلکان هاي عريض بايد به ازاي هر 75 سانتيمتر از عرض مفيد خود ، حداقل دريک سمت نرده دست انداز داشته باشند. لازم به ذکر است که پلکانهاي واقع در خانه هاي يک يا دو خانواري و ساير واحدهاي مسکوني کوچک مي توانند فقط در يک سمت نرده داشته باشند .

ابعاد پلکان ها

پلکان ارتفاع پله (mm) عرض پله (mm) شيب
Min            بهينه        max Min      بهينه       max  بهينه        max

پلکان خصوصي

پلکان نيمه عمومي

پلکان عمومي

100        175        190

100       165         190

100       150         180

225      250           350

250        275        350

280        300        350

  ْ35            ْ40

ْ31            ْ38

ْ27          ْ33

طراحي دودکش ها

طراحي ومساحت دودکش بايد به گونه اي باشدکه درآن جريان لازم براي انتقال همه گازهاي حاصل ازاحتراق به هواي خارج ازساختمان ايجادشود.

  • سيستم دودکش بايدبه گونه اي طراحي وساخته شودکه عمل احتراق دردستگاه باسوخت مايع ياگازطبق توصيه سازنده دستگاه درشرايط ايمني واطمينان بخش انجام گيرد.
  • سيستم دودکش بايدازنقطه اتصال به دستگاه ياکلاهک تعادل تاانتها درخارج ازساختمان به صورت يک سيستم به هم پيوسته ودرزبندي شده باشدوازهيچ نقطه آن گازهاي حاصل احتراق به داخل فضاهاي ساختمان نشت نکند.
  • هردهانه بازدرطول دودکش (لوله رابط باطول دودکش قائم) بايدبه دريچه فلزي مقاوم دربرابردماي کاردودکش وبدون نشت مسدود شود.
  • سيستم دودکش بايد دربرابرضربات فيزيکي وصدمات خارجي مقاوم باشد.
  • لوله رابط دودکش قائم بايدبابست هاوتکيه گاههاي مناسب براي تحمل وزن و دماي کاردودکش درمحل خودثابت شود.
  • هيچ يک ازاجزاي سيستم دودکش نبايدازداخل کانال هوا يا پلونوم هاي آن عبورکند.
  • اگرقسمتي ازدودکش يالوله رابط آن ازداخل فضاي ديگرغيرازفضاي محل نصب دستگاه باسوخت مايع ياگازعبورکندبايددرداخل محفظه اي بامصالح دست کم دوساعت مقاوم دربرابرآتش قرارگيرد.
  • زيردودکش قائم بايديک اتصال تخليه تقطيربخارآب پيش بيني شود.
  • دودکش قائم فلزي بايدروي پايه اي ازمصالح ساختماني مقاوم دربرابروزن دودکش ودماي آن قرارگيرد.
  • دهانه دودکش قائم که به يک دستگاه باسوخت مايع ياگازمتصل ميشود بايددست کم برابردهانه خروجي دستگاه باشد.
  • قسمت پايين دودکش قائم بايددست کم 30 سانتيمتردرزيرپايين ترين اتصال رابط به آن ادامه يابد.

درهرقسمت از فضاهاي ساختمان که دراشغال وتصرف انسان باشد و تعويض هواي موردنيازباتهويه طبيعي ممکن باشد تعويض هواي طبيعي بايد پيش بيني شود و تعويض هواي مکانيکي لازم نيست .

تعويض هواي طبيعي هرفضابايدازراه دهانه هاي بازيابازشوي آن فضابه هواي بيرون ازساختمان ازقبيل دروپنجره ودريچه شبکه و مانندآن صورت گيرد.

سطح بازشوي دهانه هرفضابه هواي خارج بايددست کم 4 درصدسطح زيربناي آن فضا باشد که تعويض هواي طبيعي آن مورد نظراست.

الف– اگرفضايي که دهانه بازشوي مستقيم به هواي بيرون ندارد ازطريق فضاي مجاورتعويض هواي طبيعي شود،دهانه بازشوي بدون مانع بين اين دوفضا بايد دست کم 8 درصد سطح زيربناي فضاي موردنيازبه هرحال نبايد از2 مترمربع کمترباشد. سطح دهانه بازشوي فضاي مجاوربه هواي بيرون بايدبراي سطح زيربناي کل دوفضامحاسبه واندازه گيري شود.

ب– فضاي واقع در زيرزميني که تعويض هواي طبيعي آن موردنظرباشدممکن است ازراه يک دهانه بازشوي قائم ويک دهانه بازشوي افقي به هواي بيرون مربوط شود دراين صورت عرض مفيد فضاي بازخارج که دهانه قائم به آن بازميشود بايددست کم 1.5 برابرعمق بازشوي قائم باشد.

1- محل تاسيسات : زيرزمين آخر

2- منبع انبساط : برج خنک کننده ومنبع ذخيره آب (باقوانين ومقررات ملي 4000 ليتر) درصورت نيازبه ظرفيت بيشتر اطراف آن ها بايستي با پروفيل ها حفاظت گردد.

3- با توجه به حجم موتورخانه مهندس طراح بايد آن را آرايش و محاسبه نمايد.

4- دودکش بايد به طورقائم از ارتباط بر بام به صورت کلاهک وازنظرارتفاع طبق مقررات ملي ساختمان رعايت شود.

5- دستورالعملهاي موارداجرايي تاسيسات وظيفه واحد کنترل کيفي بوده و به مشاورمربوطه معماري وشهرسازي ابلاغ گردد.

دستورالعمل اجراي طراحي سيستم ايمني

  1. تسطيح و محوطه سازي به گونه اي طراحي و اجرا گردد كه دسترسي به بلوكها به راحتي امكان پذير بوده و استحكام لازم جهت استقرار و عمليات خودروهاي آتش نشاني را داشته باشد و مالك موظف است شويه اجراي محوطه سازي را پس از تائيد مهندس ناظر و سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تهران به اجرا درآورد .
  2. دهليزهاي پلكان و چاه آسانسورها با ساختار مقاوم حريق دوربندي و از ساير قسمتها مجزا گردد.
  3. ساختار چاه آسانسور از مصالح مقاوم حريق با ايستايي پيش بيني شده انجام گردد .
  4. اندازه هاي ارائه شده در نقشه هاي معماري درخصوص عرض مسير پله ها ، عرض پاگردها و ابعاد مربوط به پيش ورودي آسانسورها دقيقاً رعايت شود .
  5. درب ورودي به دهليزهاي پلكان در تمامي طبقات از نوع مقاوم ، دودبند خود بسته شو و بدون قفل و بست انتخاب و نصب گردد .
  6. استفاده از دربهاي شيشه اي سكوريت جهت دوربندي دهليز پلكان ها مجاز نمي باشد .
  7. باز شدن درب داكتهاي تاسيسات ، شوت زباله و هرگونه بازشو ديگر بداخل دهليزهاي پلكان تحت هر شرايطي مجاز نمي باشد .
  8. استفاده از مصالح پلي استارين (يونوليت) در بنا منوط به اخذ مجوز از وزارت مسكن مي باشد .
  9. ارتفاع دست انداز و يا جان پناه دهليزهاي پلكان حداقل 120 سانتي متر از كف تمام شده در نظر گرفته شود .
  10. دهليز پلكان شمالي در طبقات توسط بازشوهاي مناسب از نور و هواي طبيعي بهره مند گردد .
  11. دهليزهاي پلكان بدون هيچ واسطه اي بايد تا بام مجموعه ادامه داشته باشد .
  12. آسانسورها از نوع اتوماتيك تلسكوپي دو درب (درب كابين و درب طبقات) انتخاب و اجرا گردد .
  13.  ابعاد مربوط به چاه آسانسورها بگونه اي پيش بيني شود كه نصب كابين دو درب در آن امكان پذير باشد.
  14. آسانسورها در طبقات غيرمسكوني مجهز به پيش ورودي (لابي) شوند .
  15. ديوارها و سقف و دودكش تخليه محصولات احتراق موتورخانه بايد با ساختار مقاوم حريم كاملاً دوربندي و از ساير قسمتها مجزا گردد و درب ورود به آن از نوع مقاوم باشد .
  16. تمامي اماكن مربوط به تاسيسات از قبيل حرارتي ، برق ، هواساز و غيره بايد با ساختار مقاوم حريق دوربندي و مجزا گردند .
  17. درب ورودي به اطاق تاسيسات بايد از نوع مقاوم حريق (فلزي) با امكان ورود هوا از يك سوم زير آن و پوشش كامل قسمت دو سوم بالاي آن صورت گيرد .
  18. درصورت استفاده از سيستم هاي حرارتي غيرمترمركز (PACKAGE) دودكش هر واحد متناسب با ظرفيت دستگاه حرارتي مربوطه ، بطور مستقل و جداگانه از مسيري امن و بي خطر به بلندترين نقطه ساختمان در بام هدايت گردد .
  19. دربهاي دسترسي به داكتهاي تاسيساتي از نوع فلزي دودبند و داراي قفل و بست انتخاب و نصب گردند .
  20. فضاي بين سقف هاي اصلي و سقف هاي كاذب بايد به فضاهاي كوچكتر تقسيم و آتش بند گردند.
  21. بديهي است صدور هر نوبت عدم خلاف در مراحل اسكلت و سفت كاري منوط به اخذ استعلام مالك يا مالكين مبني بر اجراي دقيق مفاد دستورالعمل ايمني از سازمان آتش نشاني مي باشد .
  22. ارائه مدارك مربوط به تجهيزات سيستم كشف و اعلام حريم اتوماتيك و دستي مبني بر استاندارد بودن در زمان دريافت تائيديه نهايي الزاميست .
  23. ارائه نقشه هاي تاسيساتي آتش نشاني (سيستم هاي اعلام و اطفاء) در مرحله پايان سفت كاري و انجام عمليات تاسيسات الزامي مي باشد .
  24. درصورت وجود ابهام در هر يك از بندهاي دستورالعمل مراتب كتباً از سازمان استعلام تا راهنمائيهاي لازم بصورت مكتوب اعلام گردد .
  25. اجراي سيستمهاي ايمني را فقط از طريق شركتهاي معتبر اقدام نمائيد .

ضوابط و مقررا ت شهرسازي و معماري جهت افراد معلول جسمي – حركتي

رعايت كليه ضوابط و مقررات در طرحي كليه پروژه‌هاي شهرسازي، شهرك سازي، مجتمع‌سازي، بلند مرتبه سازي اعم از دولتي وابسته به دولت، شهرداري يا بخش خصوصي درجهت به‌وجود آوردن شرايط استقلال فردي معلول در محيط مسكوني وايجاد زمينه براي قراردادن معلول دركنار خانواده به عنوان يك عضو فعال از طريق به كارگرفتن تمهيدات معماري ضروري مي‌باشد.

– درمجتمع‌هاي مسكوني ، حداقل 5% واحدهاي مسکوني بايد قابل استفاده جهت افراد معلول طراحي شده باشد و یا طبق ضوابط و مقررات جاری.

آئين نامه اجرائي ماده (2) قانون جامع حمايت از حقوق معلولان

ماده 1 ـ عبارات زير در اين آئين نامه در معاني مشروح زير به كار مي روند :

الف) مناسب سازي : اصلاح محيط و تدارك وسايل حمل و نقل است به طوري كه افراد معلول قادر باشند تا آزادانه و بدون خطر در محيط پيرامون خود اعم از اماكن عمومي ، معابر ، محيط شهري و بين شهري و ساختمانهاي عمومي حركت كنند و از تسهيلات محيطي ، اجتماعي ، فرهنگي . اقتصادي با حفظ استقلال فردي لازم بهره مند شوند .

ب) دستگاههاي مشمول آئين نامه : كليه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات و شركتهاي دولتي و نهادهاي عمومي و انقلابي

پ) ضوابط و مقررات شهرسازي  و معماري براي معلولان : ضوابط مصوب مورخ 87/10/06 شوراي عالي شهرسازي و معماري و اصلاحات بعدي آن براي افراد معلول و ناتوان

ت) اماكن عمومي : كليه وزارتخانه ها ، موسسات و شركتهاي دولتي ، اماكن ورزشي ، پايانه ها، فرودگاهها ، دانشگاهها ، قطارهاي شهري و برون شهري ، مراكز تجاري ، بانكها و خودپردازها ، بوستان ها ، معابر عمومي و نظاير آنها

ماده 2– شهرداريهاي سراسر كشور موظفند از صدور پروانه احداث و پايان كار براي ساختمانها و اماكن عمومي و معابر كه ضوابط و مقررات شهرسازي و معماري براي معلولان را رعايت نكرده باشند خودداري نمايند .

ماده 3– دستگاهها موظفند در طي يك برنامه سه ساله از زمان تصويب و ابلاغ اين آئين نامه هر سال حداقل سي درصد از ساختمانهاي عمومي وابسته را براي استفاده معلولين ، ضوابط و مقررات شهرسازي و معماري براي معلولان مناسب سازي نمايند .

ماده 4– شهرداريهاي سراسر كشور موظفند جهت مناسب سازي اماكن عمومي اقدامات زير را انجام دهند :

الف) مناسب سازي معابر عمومي با اولويت معابر اصلي و نزديك به تقاطع ها و همچنين پاركها

ب) تجهيز و نصب چراغها و علائم راهنمائي مناسب در معابر عمومي و برجسته سازي سطوح پياده رو هاي نزديك به تقاطع ها و همچنين پاركها

پ) رفع موانع و تطبيق مقررات صدور پروانه با ضوابط و مقررات شهرسازي و معماري براي معلولان

تبصره – اعتبار لازم براي اجراي اين ماده و ساير مواردي كه برعهده شهرداريها گذاشته شده است از محل اعتبار مربوطه تامين مي گردد .

ماده 5– كليه شركتها و سازمانهاي حمل و نقل عمومي درون شهري و برون شهري موضوع اين آئين نامه موظفند طي يك برنامه پنج ساله نسبت به مناسب سازي اماكن عمومي خود (ايستگاهها ، بنادر و فرودگاهها) و وسايل حمل و نقل عمومي مربوط براساس ضوابط و مقررات شهرسازي و معماري براي معلولان اقدام نمايند

هدف از تدوين اين ضوابط و مقررات،ساماندهي وضع موجود وشكل بخشيدن به توسعه آتي فضاهاي شهري و معماري براي افراد معلول جسمي- حركتي درجهت دستيابي به استقلال فردي و حقوق اجتماعي آنان است .

الف) ضوابط طراحي فضاي شهري

پياده رو : حداقل عرض مفيد پياده رو بايد 125 سانتي‌متر باشد.

1- پيش آمدگي اشياءنصب شده بر روي ديوار پياده رو مانند تلفن‌ها و … نبايد بيشتر از 10 سانتي‌متر باشد.

2- پياده روهاي مسقف مي‌بايست حداقل 210 سانتي‌متر ارتفاع آزاد داشته باشد.

3- حداكثر شيب عرضي پياده رو 2%  باشد.

4- حداكثر شيب حوالي پياده رو 5% باشد ، پياده‌روهاي با شيب بيش از 5% ملزم به اجراي ضوابط سطح شيبدار خواهند بود.

5- در صورت لزوم، وجود اختلاف سطح پياده‌رو تا 2.5 سانتي‌متر مجاز است وبيش از آن مشمول رعايت ضوابط سطح شيبدار خواهد بود.

6- قسمت اتصال دو پياده‌رو مي‌بايست مسطح و با ابعاد حداقل 125×125 سانتي‌متر طراحي گردد. (اختلاف سطح بايد با تعبيه سطوح شيبدار در محلي غير از محل اتصال انجام گيرد)

7- حتي‌الامكان از نصب هرگونه شبكه در سطح پياده رو جلوگيري شود.

ب) ضوابط طراحي معماري

ساختمانهاي عمومي

ساختمانهاي عمومي به ساختمانهايي گفته مي‌شود كه يك نوع خدمات عمومي در اختيار افراد جامعه قرار مي‌دهند.

1- راه پله

1-1 حداقل عرض راه پله 120 سانتي‌متر

2-1 نصب دستگرد در طرفين پله الزامي مي باشد.

3-1 پله بايد از جنس سخت و غير لغزنده باشد.

4-1 حداقل ابعاد پاگرد پله بايد 120×120 سانتيمتر باشد.

2- سطح شيب دار

1-2 حداقل عرض شيب دار 120 سانتيمتر باشد.

2-2 سطح شيب دار نبايد داراي شيب عرضي باشد.

3-2 درصورتيكه سطح شيب دار در هواي آزاد واقع شود بايد به طريقي طراحي گردد كه از جمع‌شدن آب در سطح حركت جلوگيري شود.

4-2 حداقل ابعاد پاگرد سطح شيبدار بايد 150×150 سانتيمتر باشد.

5-2 در كنارهاي عرضي و پاگرد سطح شيبدار پيش‌بيني لبه محافظ، حداقل به ارتفاع 5 سانتيمتر با رنگ متضاد با محيط به نحوي كه مانع لغزش استفاده كننده گردد الزامي است.

6-2 شيب رمپ در فضاي باز حداكثر 10 درصد است .

3- آسانسور

1-3 در ساختمانهاي عمومي كه براي قابل دسترس بودن طبقات از آسانسور استفاده مي‌شود. وجود حداقل يك آسانسور با مشخصات زير الزامي است.

2-3 حداقل عرض مفيد درب 80 سانتيمتر.

3-3 حداقل ابعاد مفيد اتاقك آسانسور 140×110 سانتيمتر

4-3 پوشش كف آسانسور محكم ، ثابت و غير لغزنده

5-3 مجهز به دستگيره‌هاي كمكي در ديوارهاي آسانسور درارتفاع 85 سانتيمتري

6-3 آسانسور بايد هم سطح ورودي و يا در دسترس بلامانع صندلي چرخ دار قرار گيرد.

7-3 حداقل فضاي انتظار در جلو آسانسور در هر طبقه 150×150 سانتيمتر

4- فضاهاي بهداشتي

1-4 در ساختمانهاي عمومي تعبيه سرويس بهداشتي مخصوص افراد معلول الزامي است.

2-4 حداقل اندازه فضاي سرويس بهداشتي بايد 170× 150سانتيمتر باشد تا گردش صندلي چرخدار در آن امكان پذير باشد.

3-4 كاسه دستشويي بايد درفضايي به ابعاد 75×120 سانتيمتر قرار گيرد تا امكان دستيابي از روبرو را فراهم سازد.

4-4 پيش‌بيني فضاي آزاد به ارتفاع 75 سانتيمتر از كف تا پايين لبه دستشويي الزامي است. عمق فضاي آزاد براي زانو بايد 20 سانتيمتر و براي نوك پا 45 سانتيمتر

5- رستوران و چايخانه

1-5 حداقل 5 درصد از تمام صندليها و ميزهاي ثابت يا حداقل يكي از آنها ( هركدام بيشتر باشد) در رستوران يا چايخانه‌ها بايد قابل دسترس افراد معلول باشند.

2-5 عرض آزاد براي گذر صندلي چرخدار در صف دريافت غذا بايد حداقل 90 سانتيمتر باشد.

3-5 در سلف سرويس‌ها، پيشخوان مسير حركت سيني‌ها نبايد بيش از 85 سانتيمتر از كف تمام شده ارتفاع داشته باشد.

6- مراكز تجاري

1-6 در محلي كه پيشخوان‌هاي مراجعان بيشتر از 90 سانتيمترارتفاع داشته و براي خريد و فروش اشياء و همچنين بخش اجناس به مردم پيش‌بيني شده‌اند يك پيش‌خوان اضافي با يك بخش از پيشخوان اصلي بايد با حداكثر ارتفاع بين 70 تا 85 سانتيمتر بالاتر از كف تمام شده در نظر گرفته شود.

2-6  درفروشگاهها حداقل يك مسير پرداخت قابل دسترس پيش‌بيني شود. حداقل عرض اين مسير بايد 90 سانتيمتر بوده و ارتفاع پيشخوان مجاور از كف تمام شده نبايد در طول مسير از 85 سانتيمتر بيشتر باشد.

جدول معيارهاي پاركينگ براي استفاده هاي غيرمسكوني رديفهاي كارخانجات صنعتي و انبارها ، و رستوران آن طبق جدول ذيل مي باشد :

09

طراحی پلان های معماری

  • ارائه كليه پلان هاي معماري مسكوني، خدماتي ، تجاري و ورزشي با مقياس 1:100
  • طراحي پلان هاي معماري با در نظر گرفتن فرم بلوك هاي سايت پلان مصوب انجام شود
  • در طراحي پلان ها ، آسانسور و شوت زباله و نيز محلي جهت نصب مخزن زباله در مجاورت خيابانهاي شهري در نظر گرفته شود.
  • در طراحي پلان هاي معماري پيش بيني پله فرار الزامي است.
  • در‌هر بلوك ساختماني فاصله دو پلكان از هم نصف قطر اصلي بلوك‌منظور‌گردد (ضابطه آتش نشاني).
  • ايجاد حيات خلوت در بناهاي بيش از 5 طبقه مجاز نمي‌باشد.
  • در همكف بلوك ها فضاهايي جهت لابي، سالن اجتماعات، نگهباني ، سرايداري و خدمات اوليه طراحي شود.
  • زيرزمينها حداكثر در 3 طبقه جهت پاركينگ ، انباري و تأسيسات و جهت هر واحد مسكوني يك واحد پاركينگ تأمين گردد.
  • تعداد آسانسور در بلوك ها با توجه به مساحت بلوك و تعداد واحدها برطبق ضوابط بلند مرتبه سازي طراحي شود. ضمناً در ساختمانهاي كمتر از 4 طبقه محل آسانسور پيش بيني شود.
  • تامين پاركينگ جهت ميهمان در محوطه باز الزامي است.( با شيب حداكثر 10% و حداقل 8 درصد)
  • عرض رامپ هاي ورودي به پاركينگ داخل به داخل 6 متر براي رفت و برگشت مي‌بايستي در نظر گرفته و طراحي شود.
  • پيش بيني فضاهاي ورزشي ، فرهنگي و آموزشي در پلانهاي معماري پس از تعيين مكان توسط تعاونيها و دريافت تائيديه كميسيون طراحي شهري، معماري و محيط زيست الزامي است.

محوطه سازي و فضاي سبز

  • تعريف ورودي‌هاي مجموعه بصورتي كه شاخص و نمادين باشد.
  • محوطه اي براي نوجوانان و عموم درنظر گرفته شود. اين فضاها مي‌تواند زمينهاي ورزشي چند منظوره (واليبال، بسكتبال، و غيره) و سالنهاي ورزشي سرپوشيده بدن سازي وغيره باشد.
  • فضاهايي جهت بازي كودكان براي رفاه ساكنان هر بلوك بعلاوه نواري از فضاي سبز در اطراف آن درنظر گرفته شود تا به كاهش صداهاي ناهنجار كمك كند بهتر است محوطه بازي كودكان نزديك بلوك مسكوني آنان باشد.
  • تا حد امكان راههاي اصلي در محوطه بدون پله و با شكستگي و رامپ كم شيب مناسب طراحي گردد تا رفت و آمد بزرگسالان و كالسكه و صندلي‌هاي چرخدار نيز بسهولت انجام گيرد.
  • در طراحي محوطه سايت ملزومات پارك از قبيل ، ظرف هاي زباله، تلفن عمومي، صندوق پست در نظر گرفته شود. طراحي نورپردازي مناسب كه براي روشنائي معابر و زيباسازي مؤثر باشد ضروري است. از استفاده بي‌رويه پايه چراغ هاي نامناسب پرهيز شود.
  • نصب هرگونه پايه روشنايي در مقابل محل مسكوني و تجاري غير مجاز بوده مگر با هماهنگي واحد زيباسازي منطقه.
  • انتخاب گونه هاي مختلف و پوشش مناسب گياهي و فضاي سبز و گلكاري محوطه سايت در نقشه كاشت عرضه گردد. نقشه كاشت شامل نوع و گونه گياهان منتخب و تعداد آنها و محل كاشت دقيق هرگياه مي‌باشد.
  • با توجه به كمبود آب، بهتر است آبهاي سطحي محوطه جمع آوري و توسط جوي و يا كانيوو به كانالهاي فاضلاب شهري هدايت گردد. (با سازمان آب و فاضلاب و كميسيون زيرساختها هماهنگ گردد.)
  • براي هماهنگي محيط و منظر شهري بهتر است درختان و درختچه ها در قسمت پياده رو و باغچه كناره خيابان از نظر ارتفاع و شرايط گذر با شهرداري هماهنگ شود.
  • جهت هماهنگي نوع و مصالح سطح مفروش پياده روها با ساختمانهاي مجاور، با حوزه معاونت فني و عمراني شهرداري هماهنگ شود.
  • نصب هرگونه پل جهت ورود اتومبيل به پاركينگ و يا محوطه مي‌بايستي با هماهنگي قبلي و مجوز صادره از سوي حوزه معاونت فني و عمراني شهرداري منطقه صورت پذيرد.
  • اصلاح و تعبيه دسترسي‌هاي مناسب جهت معلولين و اجتناب از اختلاف‌ سطح‌هاي ترانشه‌اي و بريده در معابر مجاور به ساختمان در صورت وجود اختلاف سطح در طول گذر الزامي است.

ضوابط طراحي نما

  • طراحي نما بامقياس 1:50 ارائه گردد.
  • رعايت خط آسمان در طراحي ارتفاعي بلوكها . و طراحي نماي بدنه شهري از تمام جهات مشرف به گذر نمايش داده شود.
  • مصالح مصرفي در نما با رنگ واقعي مصالح نمايش داده شود.
  • ارائه جزئيات اجراي نما (درصورت وجود ديتيلهاي خاص)
  • ارائه چند گزينه جهت انتخاب طرح نماهاي برتر الزامي است.
  • كليه تاسيسات برقي و مكانيكي از قبيل سيستم‌هاي برق، كانال‌هاي كولر، دودكش‌ها، آنتن‌ها و… در داخل يا بام ساختمان تعبيه شده تا از تخريب نماي ظاهري جلوگيري شود.
  • نماي پنجم ( بام ساختمان‌‌ها ) مي‌بايد بعنوان عامل وحدت‌(‌بصورت شيبدار يا نيمه شيبدار ) طراحي شوند. (در زمينهاي با تراكم مسكوني كم)
  • در بافت‌هاي ساخته شده مصالح نما مي‌بايد هماهنگ با مصالح بكار رفته درساختمان‌هاي مجاور باشد.
  • استفاده از عناصر غيرمتعارف نظير مجسمه، كاشيكاري، نوشته و رنگهاي نامتجانس در نما (چند رنگ در نما) اجتناب شود.
  • در خصوص مجتمع‌هاي مسكوني مجزا و تفكيك شده از تركيب مصالح مورد تائيد در شرايط اقليمي منطقه بصورت هماهنگ استفاده شود.
  • به منظور حفظ و زيبائي نما در طبقه همكف از مصالح قابل شستشو استفاده شود و ضمناً نصب سنگ قرنيز ( ازاره ) توصيه مي‌گردد.
  • به منظور زيبائي نما در محل اتصال با قرنيزها و آبچكان‌ها از ورق گالوانيزه رنگي يا رنگ شده استفاده شود.
  • در صورت نصب كولرهاي گازي و آبي در بالكن وجود ديوار كاذب بصورت مجوف و يا استفاده از وسائل مشابه ( غيرقابل رويت كردن كولرها ) ضرورت دارد.
  • دست انداز بالكن‌ها بگونه‌اي طراحي شود كه از خارج ساختمان محوطه بالكن قابل رويت نباشد. (رعايت ارتفاع مناسب دست اندازها )
  • نصب صندوق پستي در محل ورود به ساختمان بطوريكه برجستگي بر روي نما ايجاد ننمايد، الزامي است.
  • استفاده از نماي تمام شيشه‌اي جهت ساختمان‌هاي مسكوني ممنوع مي‌باشد
  • پيشروي پله‌هاي ورودي و رامپ پاركينگ در پوسته معبر ممنوع مي‌باشد.
  • درنظرگرفتن باز‌شوها‌(‌درب و‌پنجره ) با فرم‌ها و اشكال متضاد بر روي نما ممنوع مي‌باشد.
  • رعايت اقدامات ايمني در‌ايستائي مصالح نما و كنسول بر‌روي معابر‌عمومي الزامي است. (نصب رول پلاك بر روي سنگ‌هاي نما الزامي است. )
  • نماسازي در جهت هاي جانبي ساختمانها الزامي است.
  • عدم استفاده از رنگهاي متضاد و نامانوس در نما در مقايسه با نماي مجاورين (رنگ قرمزـ بنفش و…)
  • در خصوص اراضي با مساحت بالاي 1000 مترمربع نماهاي ساختمان‌هاي مسكوني در كميسيون طراحي شهري به تصويب خواهد رسيد.
  • مالك موظف است نسبت به تهيه عكس از نماهاي ساختمانهاي همجوار اقدام و جهت بررسي پيوست نمايد.
  • ابعاد پنجره‌ها مي‌بايستي بگونه اي طراحي شوند كه نور مورد نياز فضاي داخلي به نحو مطلوب تأمين گردد .

* پيش بيني نورگيري فضاهاي مسكوني حتي الامكان از جهت شمال و جنوب باشد.

نقشه اجرائي سايت پلان محوطه و فضاي سبز

  • سايت پلان فضاي سبز
  • نقشه گياهي – ( نوع و گونه و تعداد و مكان كاشت گياه)
  • نقشه نورپردازي
  • نقشه آبياري
  • ملزومات پارك

* محل دقيق ملزومات و مكانهاي رفاهي فضاي سبز مشخص شود.

مدارك لازم جهت كنترل واحد GPS

  1. ترسيم نقشه هاي سايت پلان و civil در سيستم مختصات 84 WGS و منطبق با محدوده تأييد شده توسط واحد GPS
  2. ارائه نقشه اي مجزا با مشخص نمودن مختصات حدود اربعه، بلوكها و ساير جزئيات در نقشه‌هاي سايت پلان جهت كنترلهاي لازم و احتمالي توسط GPS و همچنين ارائه فايل DWG در سيستم مختصات مورد نظر.
  3. مشخص نمودن مختصات حدود اربعه قدرالسهم ها در نقشه هاي مصوب سايت پلان در سيستم مختصات مورد نظر .

نحوه تثبيت طرح‌هاي مصوب كميسيون طراحي‌شهري، معماري و محيط زيست در واحد GIS

  • پس از تصويب طرح‌هاي ارائه شده به كميسيون، CD مربوطه از مشاور اخذ و توسط دبير كمسيون بررسي و با نقشه‌هاي مصوب امضاء شده كنترل مي‌گردد.
  • در صورت عدم مغايرت ، CD به همراه فرم مخصوص كه حاوي اطلاعات مربوط به پروژه و همچنين شماره CD مي‌باشد به واحد GIS ارسال مي‌گردد.
  • در اين مرحله واحد GIS پس از بررسي از نظر مكان‌يابي و تائيد نسبت به تهيه نقشه از CD فوق اقدام نموده و پس از تائيد نقشه‌ها جهت بررسي و كنترل نهائي به دبيرخانه كميسيون ارائه مي‌گردد.
  • پس از اخذ نقشه‌ها و بررسي مجدد و كنترل با نقشه‌هاي مصوب امضاء شده و در صورت عدم مغايرت و پس از تائيد نقشه‌ها توسط رئيس كميسيون طراحي شهري، معماري و محيط زيست به انضمام فرم تائيده شده جهت تثبيت نهايي به واحد GIS ارسال مي‌گردد.
  • ضمناً در صورتيكه در هر مرحله محتويات CD ارائه شده با طرح مصوب و يا از لحاظ مكانيابي داراي مغايرت باشد به مشاور اعلام تا نسبت به اصلاح‌ آن اقدام نمايد.

ضوابط طراحي پروفيلها و شبكه معابر

طراحي شبكه معابر داخلي سايتها و رعايت سلسله مراتب دسترسيها به معابر اصلي منطقه (شامل: رعايت فاصله دسترسي ايمن از تقاطع ها و ميادين، طراحي مناسب مقطع عرضي معابر و شيب طولي آن با توجه به تعداد بلوكها و واحدها، دسترسي مناسب سواره به كليه بلوكها، ايجاد دوربرگردان در معابر بن بست، طراحي مسيرهاي آبهاي سطحي و ايجاد كانال و نحوه ارتباط با انهار معابر اصلي، ايجاد مسيرهاي تردد عابر پياده پيوسته وايمن مطابق با ضوابط مناسب‌سازي معابر جهت معلولين،روشندلان و…) تهيه پلان و پروفيل معابر داخلي بر اساس نقشه برداري 1/500 و درج كليه معارض .

كليه نقشه هاي فوق بايستي در كميسيون پروفيلهاي شبكه معابر به تصويب برسد .

  • ضمناً كليه نقشه ها مي بايست به امضاي مهندس مشاور ، تعاوني مربوطه و مالك رسيده باشد .
  • درصورت ارائه كليه مدارك و نقشه هاي پروژه طبق چك ليست ارائه شده ، بررسي و در دستور كار كميسيون قرار خواهد گرفت .

دستور العمل نحوه ارائه نقشه های معماری

       مقدمه

  • مشخصات ابعاد نقشه

متناسب با ابعاد و تعداد اجزاء ترسیمی یکی از ابعاد A1 یا A2 انتخاب گردد. به منظور صرفه جوئی همه جانبه حتی المقدور سعی گردد تعداد شیت ها محدود باشد. نحوه ترسیم کادر، نشانه گذاری و  تا کردن نقشه ها طبق شماره یک خواهد بود.آلبوم در سایز A3 مناسب خواهد بود .

  • زبان نقشه

به استثنای اعداد و حروف کاربردی و نشانه های اختصاصی نقشه کشی که بمنظور استفاده یکسان در پیوست شماره یک آمده است، بقیه اطلاعات به زبان فارسی نوشته خواهد شد.

  • فرم اطلاعات نقشه

قسمت تا خورده گوشه پائین و سمت چپ نقشه ها به ابعاد 297×190 میلیمتر محل ترسیم فرم اطلاعات نقشه خواهد بود . فرم اطلاعات طبق پیوست شماره 2 خواهد بود.

توضیحات ضروری در مورد اطلاعات نقشه:

  • نام متقاضی:به شخص تقاضا کننده پروانه، اطلاق میگردد که یا مالک است و یا از طرف مالک (مالکین) وکالت رسمی دارد.
  • در ستون نوع استفاده ، لازمست انواع کاربری تعریف شده در نقشه های ساختمانی که در محاسبه تراکم خاص ساختمانی و همچنین محاسبه هزینه تعرفه ها تاثیر دارند به تفکیک ذکر شود. مساحت سایر انواع استفاده ها به ضرورت میتواند کمبود ستون به تجمیع ارائه گردد.
  • بمنظور اجتناب از کم آمدن ردیف طبقات می توان طبقات کاملاً مشابه را با عنوان طبقه ….. تا طبقه ………… و همراه با ضریب تکرار در ستون مربوطه ذکر نمود.
  • کد نقشه از پنج رقم معرف تشکیل شده که بترتیب از چپ به راست عبارتند از: سال-تهیه نقشه بطور مثال 3-8-1-86 عبارت خواهد بود از:

3-شماره نقشه

8-تعداد کل نقشه ها

27-کد شرکت خدمات فنی و مهندسی

5– شماره منطقه

86– سال

5– طراح بمعنی مهندس معمار تهیه کننده طرح می باشد.

6– مرجع تایید کننده بمعنی مشخصات تایید کننده نقشه هایی می باشد که طبق ضوابط و مقررات شهرداری نیاز به تایید مراجع ذیصلاح دارد. مانند(مهندسان مشاور- سازمان نوسازی و …)

نقشه های مورد نیاز جهت طرح در کمیسیون

  • نقشه موقعیت حاوی اطلاعات زیر
    • ابعاد ملک و عرض گذر طبق سند .
    • ایجاد باقیمانده ملک و عرض گذر طبق دستور نقشه صادره
    • تراز گوشه های مختلف ملک و همچنین گذر در ابتدا و انتهای مجاور به ملک
    • موقعیت درختان در محدوده فضای باز و گذر مجاور ملک و همچنین انواع تجهیزات تأسیسات شهری نصب شهری در مجاور ملک که در تعیین مسیر پارکینگ مؤثر می باشند .
    • موقعیت ساختمان در ملک با ذکر ابعاد
    • مقیاس این نقشه 200/1 تا 500/1 متناسب با ابعاد ملک و امکان ارائه مناسب اطلاعات انتخاب خواهد شد.
  • نقشه طبقات زیر زمین
  • نقشه طبقه همکف
  • نقشه طبقات به تفکیک هر طبقه غیر مشابه
  • طرح دقیق کلیه نماهای ساختمان شامل نماهای اصلی و نماهای بدون پنجره مشرف به ملک مجاور ، که در آن مشخصات مصالح نیز ذکر شده باشد .
  • برش طولی و عرضی از ساختمان که حداقل در یکی از آنان پله ارتباطی و رامپ پارکینگ دیده شده باشد .
  • طرح محوطه سازی همراه با ابعاد و ترازهای ارتفاعی که در آن فضای سبز – راههای ارتباطی پیاده و سواره و موقعیت درختان موجود و یا پیشنهادی در آن مشخص شده باشد .
  • نقشه پشت بام که در آن علاوه بر فضای خرپشته و آسانسور محل استقرار کلیه تجهیزات تأسیساتی نیز دقیقاً مشخص گردیده باشد .

توجه : کلیه نقشه های ردیف 2 الی 8 با مقیاس 100 : 1 تهیه شده و در آن اطلاعات زیر (که پس از هماهنگی و کسب نظر مهندسان طراح سازه تأسیسات برق و مکانیک پروژه  ، نهایی گردیده است) ارائه خواهد شد .

  • اندازه گذاری عمومی و تراز افقی سطوح مختلف بطور کامل
  • انعکاس فواصل محورهای سازه در دو جهت روی پلان – مقاطع و نما
  • مشخص نمودن ابعاد ایجاد نهایی ستون ها و دیوارها اعم از سازه و یا غیر سازه با در نظر گرفتن مجاور بودن برخی از آنان با رایزرهای تأسیساتی .
  • ارائه موقعیت بادبندها در پلان ، نما و مقاطع
  • ارائه اطلاعات مربوط به رامپ شامل عرض – طول – شیب – شعاع گردش و ارتفاعات تمام شده در نقاط حساس (باتوجه به سازه و تأسیسات)
  • ارائه محل و ابعاد انواع فضاهای تأسیساتی مانند چاه آسانسور – داکت – هواکش سرویس ها – کانال های هوارسانی – رایزرهای مربوط به عبور لوله های تأسیسات مکانیکی و یا برقی – آبروها – با توجه به اعضاء عمودی و افقی سازه ساختمان و رعایت مقررات ملی ساختمان
  • ارائه موقعیت دقیق استقرار تجهیزات تأسیسات در طبقات و پشت بام
  • چیدمان تجهیزات آشپزخانه و سرویس های بهداشتی در طبقات غیر مشابه
  • رعایت مقررات ملی ساختمان در طراحی
  • رعایت ضوابط و مقررات مربوط به استفاده توان خواهان در ساختمانهائیکه رعایت آن الزامی می باشد .
  • پیش بینی انبار وسایل نظافت عمومی ، محل جمع آوری کیسه های زباله و نصب صندوق پست در محلهای مناسب .

توجه

1- درصورتیکه مساحت زیر بنا از 2000 متر بیشتر باشد و یا در میادین و نقاط جغرافیایی خاص شهری قرار گرفته باشد ، ارائه 3DMAX و پرسپکتیو مجموعه بصورت رنگی حقیقی یا نمایش جنس نماها الزامیست .

2- درصورتیکه پروژه از چند پلاک ساختمان تشکیل شده باشد ارائه سایت پلان  با نمایش سایه اندازی و محوطه سازی و کلیه معابر دسترسی سواره و پیاده الزامیست.

08

07

نرم افزار گزارشگر ناظر

  • نرم افزار گزارش نویسی
  • رعایت و پیاده سازی حقوق مهندسی با یادآوری به مهندس ناظر
  • تهیه و تنظیم اتوماتیک فرم های گزارش مهندس ناظر
  • فرمت از پیش آماده جهت ارائه سریع نامه به مراجع معتبر مثل نظام مهندسی و اداره کار و شهرداری
  • دستور کارهای منتخب برای مراحل مهم ساخت جهت ابلاغ به سازنده
  • ساختارهای متنی از پیش آماده جهت ساخت استخوانبندی گزارشات و دستورکارها و نامه ها
  • تنظیم متنهای پیش آماده با انواع تخلف به صورت طبقه بندی شده
  • ثبت اتوماتیک تخلفات بدون نیاز به تایپ در جداول مربوطه
  • طبقه بندی نوع تخلفات ( ایمنی ، تخریب ، گودبرداری ، سازه ، معماری ، برق ، مکانیک ، اتمام عملیات )
  • لیست کاملی از تمام تخلفات احتمالی در رشته های مختلف همراه با اشاره به بند آئین نامه و استانداردها
nazer p4