دتایلهای اجرایی وال پستها

تعاریف و کلیات
دیوارهای جداکننده بر اساس موقعیت و یا مصالح تشکیل دهنده تقسیم بندی میگردند این دیوارها بسته به محل قرارگیری . ممکن است در درون قاب ساختمان و یا خارج از قاب اجرا گردند. در صورتیکه دیوار جدا کننده داخل قاب اجرا گردد ، میانقاب و در صورتیکه خارج از قاب اجرا گردد تیغه نامیده می شوند.
همچنین در صورتیکه دیوار از واحدهای بنایی مجزا تشکیل شده باشد به آن دیوار گسسته و در صورتیکه دیوارها به گونه ای اجرا شده باشند که تمام عناصر تشکیل دهنده آن عملکردی یکپارچه داشته باشند دیوار با مصالح پیوسته نامیده می شوند.

انواع میانقاب :
میانقابها با توجه به نحوه اجرا اتصال یا عدم اتصال به قاب ( عملکرد متفاوتی با یکدیگر دارند همچنین اثراتی که روی سازه و توزیع نیرو بین قابهای ساختمانی میگذارند ، مختلف است. در صورتیکه میانقاب به قاب (تیر و ستون ( متصل باشد و نقش باربر جانبی داشته باشد ، میانقاب سازهای و در صورتیکه میانقاب به نحوی از قاب جدا شده باشد و در باربری جانبی مشارکت ننماید، میانقاب غیر سازهای تلقی میگردد.

میانقابهای سازه ایی :
در برخی ساختمانها برای جدا کردن فضای ساختمان و بیرون آن معمولا از دیوارهایی با مصالح بنایی استفاده میشود که در داخل قاب قرار میگیرند. به علت استفاده زیاد از دیوراهای پر کننده در ساختمانهای متداول ، مطالعه اثر دیوار پر رفتار سازه در هنگام زلزله موضوعی کاربردی و مهم است هر چند وجود دیوار باعث افزایش سختی گل سازه میشود اما این اثر همواره جنبه مثبت ندارد چرا که سختی بالای سازه، موجب جذب نیروی زلزله بیشتر میگردد ولی با توجه به ترد بودن مصالح دیوارهای بنایی متداول منجر به تخریب زود هنگام این عضو میگردد که به شدت باربری جانبی سازه تقلیل می یابد. اگر میانقابی به قاب پیرامون خود متصل باشد و شرایط موجود در بندهای ۷-۸-۳ و ۷-۸-۲ نشریه ۳۶۰ را ارضا نماید باید اثرات آن در مدل سازی ساختمان لحاظ شود و همچنین از ظرفیت آن استفاده گردد. در این شرایط میانقاب مذکور سازه ای تلقی شده و در باربری جانبی سهم خواهد داشت در غیر این صورت باید میانقاب مطابق شرایط این نشریه از قاب پیرامون خود جدا گردد. میانقایهای سازهای موضوع دستور کار این دستورالعمل نمیباشد.

میانقاب های غیر سازه ایی
همانگونه که قبلا اشاره گردید در صورتیکه میانقاب به قاب متصل باشد باید اثرات میانقایی بر سازه و مقاومت میاتقاب را برای تحمل نیروهای وارده کنترل نمود. برای آنکه سازه مستقل از میانقاب کنترل گردد یا به عبارتی اثرات اندرکنش قاب و میانقاب در محاسبات لحاظ نگردد ، باید میانقاب از قاب جدا گردد. در صورت جدا نمودن میانقاب از قاب با توجه به مقاومت داخل صفحه میانقابها و عدم اعمال نیرویی از قاب به میانقاب ، میانقاب در داخل صفحه خود دچار خسارت نمیگردد لیکن همواره این خطر وجود دارد که میانقاب در حرکت خارج از صفحه خود دچار خسارت یا فرو ریزش گردد. بنابراین باید حرکت خارج از صفحه میانقاب کنترل گردد. برای آنکه رفتار میانقاب در خارج از صفحه خود بصورت طره عمل ننماید و عملکردی مشابه تیر دو سر مفصل داشته باشد ، باید لبه فوقانی میانقاب به شکل مطلوبی مهار گردد با توجه به ابعاد واحدهای گسسته ، ممکن است در رج آخر اتصال مناسبی بین میانقاب با تیرها ایجاد نگردد به همین دلیل پیشنهاد میگردد رج آخر میانقابهای با مصالح گسسته را با آجر فشاری بصورت مورب اجرا نمایند و از هر دو طرف نیز پلاستر ماسه سیمان اجرا گردد.

wallp Page 03اجرای رج آخر میانقابها با مصالح گسسته با آجر فشاری بصورت مورب

انواع میان قابهای غیر سازهایی از لحاظ مصالح مصرفی
میانقابهای غیر سازهای مرسوم در کشور بر اساس مصالح به دو دسته تقسیم میگردد:
1- میانقابهای گسسته
2- میانقاب های پیوسته

میانقاب با مصالح گسسته
مصالح گسسته عمدتا رفتاری شکننده دارند بنابراین تا حد امکان باید تغییر شکلهای آنها در داخل و خارج از صفحه مهار گردد و یا کاربرد آنها در ساختمان محدود گردد در ذیل به انواع مصالح گسسته متعارف در ساخت میانقاب ها اشاره میگردد :
۱- آجر فشاری
۲- بلوک سفالی
3- بلوک سبک بتنی
4- بلوک های بتنی هوادار

میانقاب با مصالح پیوسته
میانقابها با مصالح پیوسته حاصل صنعتی سازی روند ساختمان سازی میباشد استفاده از این میانقاب ها باید اصول زیر را در محقق نماید :

  • مقاومت مورد نیاز میانقاب در برابر نیروهای خارج و داخل صفحه
  • صرفه جویی در مصرف انرژی در زمان تولید و بهره برداری از ساختمان
  • سرعت بالا در اجرا
  • قابلیت استفاده در شرایط اقلیمی متفاوت هزینه تمام شده پایین

میانقابهای پیوسته با توجه به نحوه اجرا و منسجم بودن آنها در هنگام اعمال بار جانبی عملکرد مطلوبی را به نمایش میگذارد ولی میانقابهای با مصالح گسسته تا این اندازه منسجم نبوده و در هنگام اعمال بار جانبی ممکن است به صورت قطعات بزرگ و کوچک از محل خود جدا شده و ریزش نمایند .
میانقابهای پیوسته از تنوع بسیار بالایی برخودار هستند و همچنان ابداعات جدیدی در این زمینه وجود دارد با این وجود در ادامه به تعدادی از روشهای مرسوم در کشور برای اجرای میانقاب با مصالح پیوسته اشاره میگردد.

1- 3d پائل
2- سیستم دیوار خشک ( dry wall )
3- سیستم پلاستر درجا

بازشو در میانقابها
در صورتیکه طول بازشو پیش از ۵۰ طول دیوار و یا ارتفاع بازشو بیش از ۵۰ ارتفاع دیوار جدا کننده باشد. میتوان پانل دیوار را بصورت پانلهای کوچکتر در اطراف بازشو طراحی نمود. در صورت عدم امکان استفاده از این روش طراحی دیوار با استفاده از تئوری صفحات با شرایط تکیه گاهی مناسب مجاز است .

تیغه ها
همانگونه که پیشتر عنوان گردید تیغه ها جدا کننده هایی هستند که در باربری جانبی سازه نقشی ندارند و داخل قاب ساختمانی اجرا نشده اند لازم است که اجرای تیغه ها قبل از کفسازی صورت پذیرد تا لبه تحتانی تیغه ها بصورت موثر مهار گردد همچنین در صورتیکه تیغهها بعد از عملیات کفسازی اجرا شود باید تدابیر لازم جهت مهار لبه تحتانی تیغه اندیشیده شود و مهار لبه تحتانی به خوبی انجام گیرد. توصیه میگردد برای اجرای تیغه ها از دیوارهای با مصالح پیوسته استفاده گردد. در صورتیکه مصالح مصرفی در سقف از مصالحی باشند که مقاومت فشاری آنها کم استفاده از بلوکهای پلی استایرن و تحمل نیروی حاصل از پدیده کنش قوسی را نداشته باشند اجرای تیغه ها باید از مصالح پیوسته با شد در غیر اینصورت استفاده از مصالح گسسته بلا مانع است.

جزئیات اجرایی مهار لبه فوقانی دیوار غیرمیان ،قاب غیر سازه این پیوسته به سقف تیرچه و فوم وقتی که دیوار در جهت عمود بر تیرچه باشد

wallp Page 06

  1. به دلیل اینکه بلوک قوم مقاومت فشاری کمی دارد جهت تحمل نیروی حاصل از پدیده کنش قوسی، اتصال لبه فوقاني دیوار گسسته به آن باید صلب اجرا شود به همین دلیل استفاده از پروفیل قوطی الزامی است.
  2. دیوار باید قبل از کف سازی اجرا شود تا لبه پایین آن گیرایش کافی داشته باشد.
  3. هشتگیر در محل تلاقی دیوارها الزامی است.

جزئیات اجرایی مهار لبه فوقانی دیوار غیرمیان ،قاب غیر سازه ایی پیوسته به سقف تیرچه و فوم وقتی که دیوار در جهت عمود بر تیرچه باشد
wallp Page 06 Copy

جزئیات اجرایی مهار لبه فوقانی دیوار غیرمیان ،قاب غیر سازه ایی پیوسته به سقف تیرچه و فوم وقتی که دیوار در جهت تیرچه باشد

wallp Page 07

جزئیات اجرایی مهار لبه فوقانی دیوار غیرمیان ،قاب غیر سازه ایی پیوسته به سقف تیرچه و فوم وقتی که دیوار در جهت تیرچه باشد

wallp Page 07 Copy

جزئیات اجرایی مهار لبه فوقانی دیوار غیرمیان ،قاب غیر سازه این گسته به سقف تیرچه و فوم وقتی که دیوار هم جهت با تیرچه باشد

wallp Page 08

جزئیات اجرایی مهار لبه فوقانی دیوار غیرمیان ،قاب غیر سازه ایی گسسته به سقف تیرچه و فوم وقتی که دیوار هم جهت با تیرچه باشد

wallp Page 08 Copy

جزئیات اجرایی مهار لبه فوقانی دیوار غیرمیان ،قاب غیر سازه ایی گسسته به سقف تیرچه و فوم ( وقتی که دیوار در جهت عمود با تیرچه باشد

wallp Page 09

جزئیات اجرایی مهار لبه فوقانی دیوار غیرمیان ،قاب غیر سازه ایی گسسته به سقف تیرچه و فوم وقتی که دیوار در جهت عمود با تیرچه باشد

wallp Page 09 Copy

جزئیات اجرایی دیوارهای میان قاب غیر سازه ایی تیپ یک ( دیوار غیر سازه ایی گسسته بدون باز شو )

wallp Page 10

wallp Page 10 Copy

wallp Page 11

wallp Page 11 Copy

wallp Page 12

wallp Page 12 Copy

wallp Page 13

wallp Page 13 Copy

جزئیات اجرایی دیوارهای میان قاب غیر سازه ایی تیپ ۳ ( دیوار غیر سازه ایی گسسته با باز شو )

wallp Page 14

wallp Page 14 Copy

جزئیات اجرایی دیوارهای میان قاب غیر سازه ایی تیپ دو ( دیوار غیر سازه ایی گسسته با پنجره )

wallp Page 15

wallp Page 15 Copy

wallp Page 16

wallp Page 16 Copy

پوسته نمای آجر ملاتی روی دیوار میانقاب غیر سازه ایی گسسته

جزئیات اجرای دیوار آجری ۱۰ سانتیمتری ملاتی نما روی دیوار میان قاب غیر سازه ایی بیرونی با عایق حرارتی

wallp Page 17توجه: بلوک لیکا باید برعکس چیده شود. این ترسیم تعمداً برای نمایش بهتر بلوک سوراخ ها رو به بالا نمایش داده شده است.

جزئیات اجرای دیوار آجری ۱۰ سانتیمتری ملاتی نما روی دیوار میان قاب غیر سازه ایی بیرونی با عایق حرارتی

wallp Page 17 Copy

wallp Page 18

wallp Page 18 Copy

توجه: بلوک لیکا باید برعکس چنده شود این ترسیم تعمدا برای نمایش بهتر بلوک سوراخ ها رو به بالا نمایش داده شده است.

اجرای نمای خشک ( dry wall ) روی دیوار میانقاب غیر سازه ایی گسسته
جزئیات اجرای نمای خشک ( Drywall ) با مصالح سنگ روی دیوار میان قاب غیرسازه ایی گسسته

تیپ یک ( تک قطعه ایی بدون پنجره ، وسط نما )

wallp Page 19

جزئیات اجرای نمای خشک ( Drywall ) با مصالح سنگ روی دیوار میان قاب غیر سازه ایی گسسته
تیپ دو دو قطعه ایی بدون پنجره ، وسط نما )

wallp Page 19 Copy

نرم افزار همیار محاسب

  • طراحی تیرچه ، طراحی کرمیت ، طراحی سقف کامپوزیت
  • طراحی دال پله
  • محاسبه فشار خاک و طراحی دیوار حایل
  • کنترل فولاد ستون و دیوار بتن آرمه در حالت قاب با شکل پذیری متوسط و ویژه ، طراحی خاموت حداقل ویژه
  • محاسبه طول مهار و وصله میلگرد ، طول قلابهای استاندارد و  ابعاد مجاز ستون
  • طراحی شمع
  • کنترل پانچ در فونداسیون مطابق
  • محاسبه و کنترل ضرایب سختی تیردال ها و دالهای مجووف ( ضریب آلفا )
mohaseb s c